måndag 28 december 2009

Lättja och frosseri

Nu är julen över och vi pustar ut i soffan. Som vanligt blev det en förskräcklig massa klappar, främst till barnen förstås. I min släkt har vi fattat beslutet att inte ge julklappar utanför den egna lilla familjen, vilket känns väldigt skönt. Vartannat år firar vi med dem och då köper maken och jag bara julklappar till barnen och till varandra. Detta år var det dock makens släkt som infann sig på julafton och de har inte anammat samma tänkande. Alla ska ha klappar från alla! Släkten som firar jul med oss är dock väldigt liten sedan kusinfamiljen knoppat av till ett eget firande och svärmor gått bort. Maken sköter dessutom de flesta inköpen eftersom det är hans släkt, så för min del blir det inte så betungande. Skönt!

Maken sköter även de flesta inköpen till barnen numera eftersom de mestadels önskar sig saker som jag inte ens begriper vad det är! Olika tekniska gadgets som har med datorer och musikinstrument att göra. (Ibland frågar jag vad det är och vad det ska användas till och låtsas att jag förstår svaret) Jag brukar handla kläder och böcker, det är mitt område. Lite otacksamt dock, eftersom det sällan eller aldrig finns på önskelistorna och inte resulterar i några extatiska reaktioner direkt. Jag framhärdar dock, speciellt med böckerna eftersom ungarna annars bara skulle läsa Manga. Jag får dock säga till deras försvar att de gärna läser böckerna jag ger dem om de är hyfsat spännande; med en bokmal till mor så måste man väl bli LITE intresserad av böcker i alla fall.

I år hade jag, i enlighet med mina regler för det prylfria året, bara önskat mig upplevelser. På min önskelista stod det saker som massage, biobiljetter, konsertbiljetter, nerladdning av skivor m.m. Ett undantag gjorde jag för badskum och liknande; tyckte att det kunde gå under förbrukningsartiklar och det skulle ge barnen en möjlighet att köpa något till mig som de kunde ha råd med och som kan packas in i ett paket. Mycket trevliga klappar blev det: badskum med olika härliga dofter, bio, konsert (Björn Skifs på Cirkus i Stockholm, vilken nostalgitripp!), ett USB-minne med en älskad komediserie på som jag kan ha med på tjänsteresor eller se i lägenheten (vilken bra idé!), en marsipangris (måste räknas som livsmedel!), osv, osv. Jag är helnöjd!

Det bästa med julen kommer efter själva julen tycker jag. Det börjar på julaftonskvällen när gästerna gått. Då sjunker vi ner i soffan med julgodiset framdukat och tittar på en bra deckare och bara myser. På juldagen klär vi inte ens på oss utan hasar runt i pyjamas hela dagen, äter resterna av julmaten, ligger i sängen och läser, badar (med mycket badskum!), tittar på TV. En av årets bästa dagar helt klart! Förfallet fortsätter sedan i samma stil under hela julledigheten. En och annan promenad blir det men annars gör vi inte mycket nytta. Min diet har gått helt åt skogen, jag äter inte bara julmat utan stoppar i mig mängder av julgodis. Speciellt goda är mina egenrullade mandelmassebollar i fin, mörk choklad. Mums! Nästan lika gott är sonens corn-flakes-crisp i mjölkchoklad. Det känns helt OK dock, efter nyår ska det bli skärpning. Till dess säger jag som modellerna i sminkreklamen; ”För det är jag värd!”

2 kommentarer:

  1. Grattis till en bra jul! Det är du värd. Och vilka härliga klappar du fått. Och grattis till "förfallet"! Det är väl ett bra slut på året. Att kunna ta det lugnt och göra inget. Det är det så många som borde göra. Gott Slut o Gott Nytt!

    SvaraRadera
  2. Javisst är vi dåliga på att göra ingenting! Jag tycker att jag börjar bli bättre på det nu, det är väl åldern. Inser att jag är värd att må bra och att jag inte bryr mig så mycket om vad andra tycker. Sköönt!

    SvaraRadera