måndag 8 mars 2010

Ledig i Kina

Idag har jag haft en ledig dag; sista dagen innan jag ska åka hem. Det var inte alls meningen, faktum är att jag ville hem så fort som möjligt, men eftersom flygbiljetterna var dubbelt så dyra på lördagen som på söndagen så fick jag stanna en dag till. Förr tog jag alla tillfällen att stanna lite längre på mina jobbresor. Det hände ganska ofta att jag stannade kvar någon extra dag (på egen bekostnad, förstås), men jag har blivit lite restrött och är gärna hemma så mycket som möjligt. Dessutom har jag varit i Shanghai innan och kommer att vara här i ca en månad längre fram i vår så det kändes inte så angeläget att förlänga vistelsen här. Jag morrade alltså lite över detta på hemmaplan men med facit i hand så har jag faktiskt haft en väldigt bra dag.

Efter en lång sovmorgon (skönt när man varit jetlaggad hela veckan) så följde jag ett råd jag fått från vår utställningsbyggare och bokade in en massagetid på Dragonfly, hans favoritspa. Och vilken massage! Jag placerades i ett nästan helt nersläckt rum med stillsam pianomusik och vattenporl och bäddades in i en varm filt med en värmekudde under. Sedan fick jag nack- och huvudmassage av en massör och fotmassage av en annan. Samtidigt! Det var en smula förvirrande måste jag medge men samtidigt helt underbart. Kostnaden var ungefär hälften av vad man får betala i Sverige och då får man bara en massör! Hit ska jag gå nästa gång jag kommer till Shanghai, den saken är klar!

Efter massagen åt jag en god kinesiskt lunch. Den kinesiska maten är verkligen annorlunda här än vad den är i Sverige. Inte bara bättre, vilket är fallet i de flesta länder man besöker, utan faktiskt helt annorlunda. Otroligt fräsch och smakrik och väldigt varierad. Någon berättade för mig att det finns fem olika matregioner i Kina, var och en med sin profil. Dessa har sedan variationer inom den egna regionen.

Mätt och belåten gav jag mig sedan tappert ut i kylan och spöregnet för att utforska den franska koncessionen, den finaste stadsdelen i Shanghai. Gamla hus och trädkantade gator med mysiga restauranger och små fina butiker. Man måste besöka Tai Kang Lu, som är ett kulturdistrikt med gallerier, butiker och restauranger. Där är det svårt att inte shoppa men jag lyckades avhålla mig. Jag ska kanske inte morska upp mig alltför mycket för det, jag vet ju att nästa gång jag kommer hit, om en dryg månad, är mitt köpfria år över och jag kan köpa vad jag vill! Förhoppningsvis kommer jag ändå att ta det lilla lugna med inköpen. Vi får väl se!

Min lediga dag avslutades med ett varmt bad i mitt lilla, lilla badkar. Hemma är jag förhållandevis liten med mina 162 cm men här i Kina känner jag mig ofta som en jätte. När jag vältrade runt, runt i det lilla karet för att få varmvatten över hela mig kände jag mig som Gulliver! Till slut var jag i alla fall varm och kunde krypa ner i min säng, helnöjd med min sista dag i Shanghai!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar