tisdag 30 mars 2010

Sen då?

Har inte skrivit på ett tag, jag börjar väl bli lite blogg-lat! Förra veckan tillbringades i Turkiet, närmare bestämt i Gaziantep. Det verkade vara en fin stad, tyvärr fick vi inte se så mycket av den eftersom den mesta tiden tillbringades inomhus på olika möten. En guidad tur i gamla stan fick vi i alla fall och där var det väldigt fint! Skönt väder var det också, sisådär 25 grader och sol. Inte helt fel! Som vanligt har jag ätit som en häst modell större, jag bara älskar den turkiska maten! Varför, varför kan inte de turkiska restaurangerna hemma i Sverige laga maten som den smakar i Turkiet? ”Råvarorna” sa mina turkiska vänner, ”det är det som är skillnaden”. Kanske har de rätt.

I helgen fyllde mellansonen 15 år. Hur gick detta till? Alldeles nyss låg han på min mage på BB och plirade mot mig i ljuset. Nu är han lång (längre än jag) och kraftig och har basröst! Han har i alla fall inte växt ifrån födelsedagspresenter än som tur är utan öppnade alla paket med stor entusiasm. När vi firar födelsedag så är det verkligen födelsedagsgrisens dag. Grisen ifråga styr hela dagen och blir uppassad av resten av familjen. Det härliga är att ungarna ändå brukar vilja ha det som vanligt. I alla fall när det gäller maten. Här har de chansen att önska vad de vill och få det serverat hur de vill. Och så väljer de det som de brukar äta och vill ha det serverat i köket som vanligt. Det måste väl betyda att de gillar sitt vanliga liv helt enkelt? Jag hoppas det i alla fall!

Jag noterar med en viss förvåning att det nu bara är drygt två veckor kvar av mitt prylfria år! Oj, vad tiden har gått fort! Jag har funderat en hel del på om jag ska ha något nytt projekt efter detta. Bilfria året kanske? Eller klagofria året? Eller kanske en blogg om hur det är att försöka leva ekologiskt hållbart i en vanlig familjetillvaro med begränsad tid och begränsade resurser. Och inte minst en begränsad karaktärsstyrka! Vänner och kollegor tjatar om att jag borde gå med i Facebook (jag är väl den sista som inte är med). Jag har hittills vägrat men börjar känna mig lite sugen på att prova. Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Men hur ska man få tid? Och ork? Detta tål att tänka på lite till…

3 kommentarer:

  1. Jag har funderat över en blogg om glädjeämnen i livet. Jovisst, det låter lite tamt kanske, men jag tror att jag har alldeles för bråttom ibland och glömmer vara glad över mitt liv. Glad över att jag får dagarna att gå ihop och hinner fundera över den där fincykeln som jag vill raceråka med.

    SvaraRadera
  2. Facebook!? Hurra!

    SvaraRadera
  3. En glädjeblogg låter som en fin idé! Jag och maken körde något för ett tag sedan som kallas tacksamhetsdagbok och som jag snappat upp i något tidning. Vi kände att vi var på väg att bli lite gnälliga och att något måste göras. Varje kväll var vi tvungna att säga tre saker som hänt under dagen som vi var tacksamma för. Det var ett superbra sätt att hitta glädjeämnen!

    SvaraRadera