lördag 3 oktober 2009

Som snutet ur näsan

Eftersom jag har köpstopp blev det ju lite problematiskt med att införskaffa nödvändiga grejor till den nya lägenheten. Hur ogärna jag än vill bryta mot mina egna regler så måste jag ju ändå ha saker som lite husgeråd, en säng, ett bord, lampa osv. Jag bestämde mig för att bryta köpstoppet men bara köpa det nödvändigaste och så mycket som möjligt begagnat (helst allt!). Bara grejor till lägenheten såklart, jag ska inte börja fuska och handla massa annat!

Sagt och gjort, jag började med att besöka en liten affär inne i stan i närheten av jobbet. Den hette något i stil med ”Antikt och kuriosa”. Det var helt fel upptäckte jag snabbt. De hade otroligt fina grejor, gamla kultserviser från 50-talet, fina kristallkronor osv. Men vilka priser! Det var säkert prisvärt men alldeles för mycket för min magra budget. Jag fastnade för en servis som var otroligt charmig men när det visade sig att tallrikarna kostade 150 kronor styck så lade jag ner den. Snyft! Jag bestämde mig för att hitta de mer renodlade loppisarna, där priserna passar min plånbok bättre.

Första anhalten var Myrorna där jag hittade en hel del. Det blev Myrorna gånger två faktiskt eftersom det finns två butiker ganska nära varandra inne i stan. Resultatet var inte alls dumt! Vispar och slevar, skålar, assietter, kastruller m.m. samt ett fint litet soffbord. Alltsammans för bara ett par hundra! Dagen efter, dvs idag, rände jag iväg till en annan loppis där folk kan hyra bord och stå och sälja sina egna prylar. Där hittade jag jättefina bestick för 1 krona styck! Dessutom stötte jag på en likadan gammal golvlampa som mina föräldrar har och som jag tycker så mycket om. 200 kronor! Jag prutade en femtilapp men borde nog ha prutat mer för det gick alldeles för lätt. Jag har en del att lära innan jag kan kalla mig loppisräv, det är tydligt.

Jag har alltså upptäckt en ny värld! Loppisvärlden! På bara två dagar har jag blivit en inbiten loppisentusiast, ständigt på jakt efter fynd. Eftersom utbudet hela tiden förändras på en loppis så tar det roliga aldrig slut, varje gång man går dit kan man hitta nya fina saker. Jag får nog hålla hårt i mig själv för att inte glömma bort löftet om ”bara det allra nödvändigaste”. Lyckligtvis återstår det dock några saker som tillhör den kategorin så jag kan fortsätta mitt sakletande ett tag till. Jag har t.ex. fortfarande inga stora mattallrikar, inga glas, ingen stekpanna och inget litet slagbord att äta mina måltider på (och som kan fällas ut när jag får gäster). Jag har inte heller någon säng eller soffa, bara en madrass och en fåtölj. Jakten går vidare!

3 kommentarer:

  1. MIngelfester behöver inga bord, inga soffor, inga stora tallrikar. När ska vi komma? Jag kan köpa en fin inflyttningspresent som du inte kan köpa begagnat: Ljus o servetter....

    SvaraRadera
  2. Haha, klart det ska bli mingelfest! Men det finns ju dagar emellan festerna när jag gärna vill ha en soffa att sjunka ner i och tallrikar att äta på. Återkommer med festdatum!

    SvaraRadera
  3. Okejdå... jag håller väl med. Men av princip tycker jag ändå att jag har mer rätt! Men jag se ändå framemot tidiga eftermiddagar på jobbet då vi smiter iväg o fikar.... o sen kanske avslutar med fniss o summering hos dig...

    SvaraRadera