torsdag 1 oktober 2009

Inflyttad

Nu har jag fått min lägenhet och sovit första natten där! Igår fick jag nycklarna och var naturligtvis tvungen att genast ”flytta in”. Det var med en viss bävan som jag låste upp dörren för första gången, tänk om jag mindes fel och lägenheten inte var så fin som jag kom ihåg den. Kanske hade jag skönmålat den i min längtan efter ett eget bo? Men nej, när jag klev in såg jag med en gång att den var precis så fin som jag kom ihåg. Designmöblerna från pimparfirman var borta men det spelade ingen roll. Den är gammal men varsamt renoverad på ett charmigt vis. Den är liten och mysig men ändå ljus. Perfekt! Vita väggar och ett gråmålat brädgolv. Litet kök men jättefräscht. Jag släpade in en madrass, lite sängkläder och några stolar för att återvända på kvällen med några väninnor som skulle hjälpa mig att släpa upp en större fåtölj.

När jag återvände med vännerna insåg jag att jag glömt en viktig sak. Ljus! Jag hade inte tagit med någon lampa! Och jag som skulle visa min fina lägenhet. Vi såg inte ett smack! Efter en stund insåg vi att det faktiskt fanns ljus på toaletten och i garderoben så att vi i alla fall fick ledljus. Efter att kompisarna prisat lägenheten i alla tonarter (såklart, detta är riktiga VÄNNER!) så satte vi oss på varsin stol i det tomma, halvmörka rummet och knaprade i oss lite snacks som jag köpt på vägen. Mitt första partaj! Mina första gäster!

När gästerna hade gått kröp jag ner under mitt täcke på madrassen och låg där och bara tittade. Eftersom lägenheten ligger så högt upp så såg jag bara himmel och träd genom fönstret. Gatljuset sken in och bildade mönster på det gamla brädgolvet. Jag var så larvigt lycklig att jag nästan bölade. Min egen vrå! Äntligen!

1 kommentar: