måndag 17 augusti 2009

Festival-yra

Malmö-festivalen har börjat och hela stan är upp och ner i en vecka! De första dagarna är det jättekul; musik, fest, god mat, mycket folk. Efter några dagar mattas entusiasmen och de sista dagarna vill man bara att eländet ska ta slut så att man kan få sin lugna trevliga stad tillbaka. Det som i början upplevdes som en gemytlig och kontinental gemenskap blir i slutet på veckan helt enkelt en sabla trängsel. De ljuvliga dofter som svävar över centrum förvandlas så småningom till ett irriterande os. Nu är vi på fjärde dagen och än så länge känns det helt OK. Jag tog en liten tur genom vimlet idag och kollade läget. Jag får ju inte köpa något så jag håller mig ifrån bodarna med hantverk, men det finns ju massor med mat från hela världen att smaka på. Dessutom är jag barnsligt svag för nyfriterade minimunkar med florsocker på, det får nog bli några sådana innan de försvinner igen, trots att de inte är precis nyttiga. Det är ju bara festival en gång om året!

I övermorgon börjar jag jobba igen, efter drygt fem veckors ledighet. Jag tjuvstartade idag med en jobblunch efter en förfrågan från en kollega. Vi hade en trevlig lunch/möte; ett bra sätt att väcka hjärnan lite försiktigt. Kanske slipper jag då den totala chocken jag brukar drabbas av första dagen efter semestern. Jag sätter mig vid skrivbordet och undrar lite förskrämt vad jag egentligen brukar göra där. Sedan upptäcker jag att jag inte kan logga in på datorn, lösenordet är som bortblåst! Jag försöker tyda de anteckningar jag gjorde före sommaren men jag känner inte igen min egen handstil och förstår inte vad de betyder. ”Ring Nisse W om GHU”, vad betyder det? Vem är Nisse W? Och vad är GHU? Så där håller det på några dagar, sedan gnisslar hjärnan igång och efter en vecka är det full fart igen. Jag har lärt mig nu att det brukar vara så och att det alltid går över. Inget att få panik över alltså, snarare ett tecken på att jag kopplat av ordentligt. I år känns det dock inte så förvirrat att börja jobba, jag minns mitt lösenord och har god koll på vad jag ska sätta igång med. Är det bra eller dåligt? Det skulle kunna vara ett tecken på att jag inte har kopplat av så bra under semestern men jag känner mig faktiskt riktigt pigg! Är det månne min kostomläggning som gör att hjärnan funkar bättre i år?

Jag och lunchkollegan hade spännande saker att prata om: Vi ska jobba tillsammans med Malmös deltagande på världsutställningen i Shanghai nästa år, en ny uppgift som dykt upp och som jag naturligtvis glatt hoppade på. Ytterligare en tjej var medbjuden, hon har jobbat en hel del i Kina och kunde förbereda oss på vad som väntar. Det verkar inte bli helt lätt men det hade jag inte väntat mig heller. Jag har bara varit i Kina en gång tidigare, i samband med vårt deltagande på World Urban Forum i Nanjing förra året, så det ska bli roligt att komma dit igen. Den här gången lär det nog bli flera veckor eller t.o.m. en månad på plats, världsutställningen varar i 6 månader! Första turen går nästa månad, då ska vi kolla in utställningsområdet och träffa samarbetspartners. Malmö stad har blivit speciellt inbjuden att vara med som utställare på ”Urban Best Practice Area”, där vi får över 300 kvadratmeter till vårt förfogande. Vi är den enda staden i norra Europa som är med så det känns som en stor ära. Och en viss press på oss att göra något riktigt bra… Budgeten är dock inte den största så det blir till att trolla med knäna som vanligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar