tisdag 25 augusti 2009

Full fart!

Nu är jag tillbaks i grottekvarnen och det är full fart igen! I år blev det en otroligt rivstart på jobbet förmodligen på grund av att jag började jobba en och en halv vecka senare än vanligt. Ingen bra idé känns det som. Dagarna är redan fulla med möten, folk drar i mig som tokiga och min to do-lista är överfull. Det går inte ens att göra en ordentlig prioritering för allt skulle varit klart igår. Hjälp! Jag som brukar kunna ta det lite lugnt första veckan. Idag smet jag dock lite tidigare med en kollega och vi satte oss på ett fik och pratade strunt en stund innan det var dags att ila hem till ”markservicen”. Vädret var fantastiskt och vi satt och mös på en uteservering och kände att än finns det sommar kvar att njuta av. Härligt!

Igår var jag hos min massageterapeut (tillika PT och kostrådgivare) Johan. Han ska hjälpa mig med att kunna springa igen efter åratal av höftsmärtor. Som jag tidigare berättat tror han att mina problem ligger i att min inre bålmuskulatur är för svag, den kan inte stabilisera kroppen när jag springer och då får jag ont. Nu började vi så nätt med att jag ska lära mig att hitta de nedre magmusklerna och spänna dem. Det låter lätt men det var det inte! Jag fick flera olika övningar där jag ska andas med buken och sedan spänna rätt muskler. Ett bra sätt att hitta sin bukandning är att ligga på mage med en bok på naveln. Varje gång man andas så ska boken lyftas upp! Detta skulle jag göra i två minuter. Sedan började nästa övning med två bukandningar följt av att spänna rätt muskler i tio sekunder. Detta skulle göras tio gånger. Jag hade svårt att hitta musklerna tills Johan sa: Tänk dig att du ska dra upp blixtlåset på ett par trånga byxor. Då gick det upp ett ljus! Alla tjejer som var med under Gul & Blå-jeansens tid minns hur det var att ligga på rygg på morgonen och kämpa som ett djur för att kunna få igen blixtlåset på de supertajta byxorna. Sedan gick det fin-fint, fast det var jobbigt. De musklerna har ju sovit i åratal! Nu ska jag göra mina övningar hemma minst tre gånger i veckan i en månad. Sedan ska jag träffa Johan igen och få lite svårare övningar. Det ska bli spännande att se vart detta leder.

När det gäller shoppingen så går det fortfarande bra att inte handla. Idag var jag inne på Åhléns och köpte schampo och det var inga problem att traska rakt förbi klädavdelningen och de söta grejorna på heminredningsavdelningen. Jag noterar i ögonvrån att det finns fina saker där men det angår liksom inte mig. Det ska bli spännande att de hur det blir om åtta månader när prylfria året är slut. Kommer det att kännas likadant då eller kommer jag att falla tillbaka i gamla shoppingmönster?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar