tisdag 17 november 2009

Dammråttor

Igår gav jag upp tanken att hitta en begagnad sopborste och köpte en ny. Trots ett antal rundor på Myrorna och liknande ställen har ingen begagnad borste synts till. Kände att dammråttorna höll på att ta över min lilla lya; det var helt enkelt dags att slå tillbaka. Annars kunde jag ju gjort som den där killen på Blocket som sålde sina dammråttor; ”20 kronor styck, tre för 50” eller hur det var. Skitkul! När jag ändå var igång så slog jag till på en gummiskrapa till duschen också. Vilken skillnad det blev, både i duschen och på golvet! Jag får väl kanske inse att det är mycket begärt att inreda en hel lägenhet, om än liten, med 100% begagnat.

Jag har stött på ett litet belysningsproblem. Mina fina gamla lampor som jag köpt i små loppisaffärer i kvarteren gick inte att koppla in. Ojordade stickproppar mötte jordade urtag och kärlek uppstod inte! Jag fick leva i mörker ett tag medan jag grubblade över en lösning. Till sist ryckte Åsa in. Igen! Under hennes tålmodiga vägledning (avbruten av lite mindre tålmodiga utrop typ: ”Du är ju kass på riktigt!”) lyckades jag byta ut stickpropparna mot nya, jordade, och nu lyser det så hemtrevligt i vrårna. Det bästa är att jag kan läsa i sängen! Tänk att man kan bli så glad för en läslampa!

I helgen gjorde jag min första insats som helgmamma. Insåg att det är en dyr verksamhet. Om man bor i ett hål i väggen som jag gör kan man ju inte bara sitta där och knö med tre barn + en flickvän. Man måste göra något! Och allt som barnen tycker är kul kostar pengar. Således gick vi först på bio med tíllhörande popcorn och läsk. Sedan skulle vi äta och eftersom jag vägrade att gå på Mc Donalds för 314:e gången så hamnade vi på TGIF (Thank God It’s Friday). Det ser billigt ut men är det inte! Sedan tog vi en tur till godisaffären, det var ju faktiskt lördag. Efter detta frossande åkte de stora barnen hem, medan den minste åkte med mig till lägenheten för att sova över. Vi hade en mysig kväll i min sköna soffa med godis och Körslaget på TV. På söndagen stack han och jag iväg igen, denna gång till bowlinghallen. Där kunde jag konstatera att bowling är populärt bland helgföräldrar; vart jag tittade såg jag ensamma pappor med barn (Var är mammorna? Är det de som har ungarna i veckorna?) Som tur var hade jag några fribiljetter till bion, annars hade detta lilla helgäventyr kostat ca 1700 spänn! Nu blev det något billigare. Några helger till så går jag i konkurs! Tur i alla fall att upplevelser är OK på mitt köpfria år!

1 kommentar:

  1. Ibland har vi samma syn på konsumtion, ibland inte. Du får konsumera tjänster o upplevelser men inte "saker". Men är det ändå inte en upplevelse att städa? Du skulle ju kunna låta bli att handla städprodukter överhuvudtaget till lägenheten o sen köpa tjänsten! Har du funderat på det? Det är ju enormt billigt nu med avdrag o allt. Räkna på det o fundera.

    Annars är det väl så att städprylar är väl som tvättmedel?? Och diskmedel? Något man använder upp. Hur är det annars med toapapper? Jag menar, en sopborste måste du ju ha.

    Ser framemot att se dina inköp i april nästa år. Undrar vad du ska köpa....

    SvaraRadera