torsdag 26 november 2009

Uppkopplad

Jag är ett tekniskt geni! Jag har installerat ett mobilt bredband och har nu alltså Internet i min lägenhet! För den mer tekniskt begåvade är detta förmodligen inget märkvärdigt men för mig! Efter uppmuntran från snälla kollegor travade jag iväg till Telia-butiken och tecknade ett sorts abonnemang för bredband. Med mig fick jag en mojäng som ser ut som ett något tjockare USB-minne. Väl hemma pluggade jag in mojängen i datorn, följde den mycket enkla manualen och vips var jag ute på nätet. Jag som trodde att detta skulle vara jättekomplicerat och inget jag skulle kunna klara av själv. Ikväll ska jag surfa på alla sidor man kan tänka sig och bara njuta av att äntligen vara uppkopplad.

Min Stockholmsresa är alltså avslutad och jag är hemma igen. På grund av köpstoppet och min flytt till egen lägenhet känns vistelserna i Stockholm nu helt annorlunda jämfört med förut. Innan har jag haft två huvudfokus vid sidan av jobbet när jag varit i huvudstaden. Det ena har varit shopping och det andra har varit att ha myskväll på hotellrummet med TV och godis. Då har jag verkligen njutit av min ensamma tid och av att kunna titta på TV helt själv utan att någon annan har lagt sig i programvalen eller haft synpunkter på godispåsen och dess innehåll. Nu kan jag inte shoppa och ensamma myskvällar kan jag ha när som helst. Vad ska man då göra på sin lediga tid? Promenad på Djurgården? Bio? Båda lät ganska bra men kyla och kvällströtthet satte stopp. Det blev tyvärr ett besök på Åhléns när jag hade en timme att slå ihjäl mellan två möten och det höll på att bli mitt fall! I flera år har jag letat efter en snygg mössa att ha på mig utan att lyckas hitta något jag gillat. Alltså traskar jag runt i en ganska missklädsam men skön och varm fleece-mössa. Naturligtvis hittade jag nu en mössa på Åhléns som såg snygg ut och kunde inte låta bli att prova den. Den var jättefin! Hur jag än vände och vred på huvudet så kvarstod faktum; den var hur snygg som helst! Precis en sådan jag letat efter. Det blev en svår stund. Riktigt svår. Jag överlade med mig själv och hittade minst 18 anledningar till varför jag skulle köpa mössan trots köpstoppet. Lyckligtvis sansade jag mig efter en stund, satte på mig den fula fleecemössan igen och lämnade affären, svärandes över mitt idiotiska köpstopp. Aldrig mera ska jag gå in i en affär för att fördriva tiden, hellre fryser jag ändan av mig ute på gatan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar