torsdag 16 april 2009

Böcker och tidningar - nödvändigt?

Det som känns absolut svårast för mig att avstå ifrån är utan tvekan böcker och tidningar. Jag har varit en bokmal i hela mitt liv och jag vill helst äga böcker, inte låna. Jag har byggt upp ett fint litet bibliotek med tiden och jag tar ofta fram favoriter och läser dem en gång till. Ett bibliotek är en rikedom! Dessutom anser jag att böcker har en självklar plats i ett hållbart samhälle och att bra författare bör stödjas. Jag har ändå beslutat att jag inte ska köpa böcker under mitt prylfria år. Detta beror främst på att jag på sista tiden har köpt fler böcker än vad jag hinner läsa, bara för att det är så roligt att köpa dem. Jag ska alltså läsa de böcker jag har först (vilket kommer att ta ett tag) och när jag sedan "behöver" nya böcker så ska jag låna på biblioteket. Undantag jag kan tänka mig är böcker som känns viktiga för min utveckling och som jag inte hittar på bibblan.

Tidningars värde har jag också funderat en del över. Bra tidningar är viktiga i ett samhälle men det finns en hel del skräp där ute; några är roliga att läsa men de innehåller inget med substans och vill mest få oss att köpa en massa eller förbättra vårt utseende med smink eller kirurgi. Fem sekunder efter att man läst dem har man glömt vad det stod i dem. Icke desto mindre har jag på senare tid ägnat en hel del tid åt sådana tidningar. Man kan undra varför. Under mitt prylfria år ska jag försöka att undvika dem och ägna min energi åt tidningar som kan lära mig något eller utveckla mig på något sätt. Sydsvenskan är en självklarhet varje morgon, förstås. Jag vill veta vad som händer, både globalt och lokalt. Eftersom jag är miljöintresserad så läser jag Miljöaktuellt och Sveriges Natur, vilket jag tänker fortsätta med, likaså tidningen Paddling eftersom jag är hängiven (nyfrälst) kajakpaddlare. Hälsotidningar med vettigt innehåll kan också komma på fråga eftersom jag är intresserad av hälsofrågor. Har inte hittat den optimala hälsotidningen dock, . Läste "Hälsa" igår men den var lite för mycket New Age för mig. "I Form" känns lite för mycket träningsinriktad och är lite tråkig tycker jag. "Topphälsa" balanserar på randen till de tramsiga tidningarna jag nämnde nyss men innehåller ändå en hel del bra saker. Hmm, letandet fortsätter ett tag till...

2 kommentarer:

  1. Coolt! Jag har redan lagt ner en bok till dig som jag läst. Den är lättläst o tydligen en prisvinnare, till och med flera. Och så har jag en tidning för "cirkulation" inför festen nästa år. Du vet vilken...

    Detta med prylfritt stödjer ännu mer min tanke på årets julklappar. Ja, jag vet att det är långt dit, men ändå. Förra året fick jag verkligen spel på alla påsar vi släpade fram med inslagna paket i och alla påsar vi släpade hem med uppackade paket i. Så redan julen förra året, bestämde jag att i år ska det enbart inhandlas tjänster som julklappar. Detta har mognat ytterligare och nu kommer det nog att bli så.

    Det finns även tidningar att låna på bibblan. Jag tror det finns såna som du vill läsa också. Men inte helt säker.

    Nu ska jag göra mig i ordning för jag hade tänkt att vi ska ses i morgon. If you see what I mean. Ser framemot att dryfta ytterligare prylfunderingar till min inköpta cafe latte till fikan kl 10.00.

    //Å

    SvaraRadera
  2. Jag har funderat: Böcker o tidningar är ok eller inte, beroende på vilket hål de fyller. Men att bara läsa/köpa tidningar för förströelse är kanske inte så bra. Men för information, uppdateringar, kunskapspåfyllnad o själspåfyllnad så är det ok. Sen gäller det att gallra... Tidningar som är slentrian, är nog inte så bra heller.

    Fast jag tycker att det är trevligt med tidningar, så misstro mig inte. Jag har bara funderat lite i min kammare...

    SvaraRadera