lördag 25 april 2009

Tjänsteresa utan shopping

Har precis kommit hem från en veckas tjänstresa med en turkisk delegation som ingår i ett SIDA-projekt jag arbetar med. Vi var i Växjö och gjorde studiebesök som handlade om stadens arbete med hållbarhetsfrågor. Intressant och givande; de är duktiga i Växjö! Mest imponerad blev jag av de nya 8-vånings passivhus i trä som nu byggs. Passivhus är alltså hus i princip utan värmekälla, de är istället lufttäta och värms upp av de människor som bor i dem samt hushållsmaskiner o.dyl. Ska bli spännande att följa bygget och de färdiga husen när folk flyttat in. Tufft också att bygga 8-våningshus helt i trä. Min hemstad Malmö är också på gång med passivhus och även andra städer, husen poppar upp överallt, vilket är otroligt hoppingivande för framtiden!

Under pauserna gick våra turkiska vänner ut på shopping och hade det varit före mitt köpstopp hade jag förmodligen gått i täten. Nu valde jag att överhuvudtaget inte gå in i några butiker för att inte utsätta mig själv för några frestelser. Det gick förvånadsvärt lätt, fast jag måste erkänna att jag såg några riktigt fina sommarklänningar i skyltfönstren på Storgatan när jag passerade som jag gärna hade lagt vantarna på. Att ha bestämt sig för ett köpstopp känns på ett sätt som en befrielse; det finns ingen vånda över huruvida jag ska köpa eller inte köpa, och inget dåligt samvete efteråt. Jag ska helt enkelt inte ha något, punkt slut! Istället för att shoppa tog jag promenader i det fina vädret och det kändes helt OK, att ersätta shopping med naturupplevelser och motion är en väg som känns bra. Jag slank in på Konsum för att köpa lite frukt till mellanmål; jag försöker ju äta lite nyttigare och när man är på studiebesök och konferenser serveras ofta diverse onyttigheter på fikaraster. Då hittade jag Reneé Voltaires serie med nötter och frön och liknande som jag stött på tidigare och provat lite grand. Affären hade varit smart nog att ställa ut fat med provmakning; eftersom grejorna är rätt dyra så vill man ju gärna smaka och inte köpa grisen i säcken. Det blev en påse sojarostade mandlar och en påse sesamkex; förvånansvärt gott och bra att ha som nyttiga snacks till frukten.

1 kommentar:

  1. Hej. Jag funderar på en sak: du kanske skulle skaffa en kamera (kanske har du en liten liggandes i en låda hemma eller så kanske din man har en) så du kan fotografera när du är ute på dina rundor? Då får du något tillbaka när du är ute på resor, luncher, pauser och/eller promenader. Du kanske kan få ihop en Bloggbilddagbok över ditt köpsvaga år. Det hade varit något att pyssla med? Får jag köpa ditt första signerade ex?

    Men bra gjort att helt sonika välja bort shoppingturen när de andra gick iväg. Och bra val av fettrikt mellanmål... :-)

    SvaraRadera