söndag 26 april 2009

Funderingar kring ett enklare liv

Jag läser just nu om boken "Lev enklare. Ideer för en hållbar livsstil" av Giséla Linde, som jag köpte förra året. Den ger mig en hel del att tänka på när det gäller hur jag lever och vad jag skulle vilja förändra. Jag gillar att den har sidor för reflektion här och var, där man får stanna upp och svara på frågor. Som t.ex: "Hur skulle dit liv kunna bli enklare?" "På vilka områden skulle du må bra av en förändring?" "Vad skulle krävas för att nå dit?" "Vad hindrar dig?" Inte helt enkelt att svara på. Jag har en känsla av att jag jobbar för mycket och att jag köper för mycket saker och att dessa två faktum hör ihop. Om jag inte köpte så mycket saker skulle jag inte heller behöva jobba så mycket. Det handlar dock inte bara om att köpa prylar utan om hela livsstilen. Är jag beredd att "downsiza"? Vad skulle vi i så fall kunna dra ner på? Mindre shopping förstås, men det räcker nog inte. Maten är en bov i dramat. Att sluta köpa ekologiskt är inget alternativ. Alltså handlar det om mindre halvfabrikat och konserver och mer råvaror och matlagning från grunden. Mindre kött och mer grönsaker. Kanske odla en del grönsaker själv. Om jag jobbade mindre skulle jag kanske orka. Fast är det därför jag vill gå ner i arbetstid? För att stå i köket? Det jag hade i åtanke var snarare mer tid med familjen, mer naturupplevelser, mer läsning, mer träning och friskvård.

En annan pengaslukare är bilen. Förra sommaren köpte vi för första gången en splitter ny bil. En minibuss dessutom för att få plats med alla ungar, musikinstrument och kompisar. Den är jättefin, men kostar skjortan. Hade vi bott mer centralt, nära en mataffär, hade vi nog klarat oss utan bil, eller som medlemmar i en bilpool, men nu bor vi i utkanten av stan så det känns svårt. Till jobbet tar vi oss med cykel eller buss men att veckohandla till fem personer med cykel är lite värre. Det kan funka om man inte behöver så många tunga saker, om vädret är OK och man inte har för bråttom, men långt ifrån alltid. I nuläget behöver också ungarna skjuts till spelningar med sina instrument. Det går helt enkelt inga bussar på det hållet.

En tredje stor utgiftspost är elen. Vi bor i ett stort hus som dumt nog värms upp med direktverkande el. Vi har valt grön el naturligtvis vilket trissar upp priset ytterligare. För att i någon mån spara energi och pengar har vi installerat en värmepump, så förhoppningsvis kan vi komma lite billigare undan framöver.

Hur jag än vrider och vänder så är det främst shoppingen och maten vi kan dra in på. Det ska bli intressant att se vad det här året får för effekt i plånboken. Det jag är nyfiken på är om vi kommer fram till att vi vill fortsätta att leva enklare och istället satsa på fler upplevelser eller på att kanske gå ner lite i arbetstid. Hoppas kan man ju alltid!

2 kommentarer:

  1. Det kostar ju ett visst att leva - en sorts minimum. Var ligger den nu? Var vill du att den ska ligga? Och hur kommer du/ni dit? Det ska verkligen bli intressant att följa ditt år. Du kommer nog att inspirera många med så här personliga inlägg. En blogg med tanke och innehåll.

    SvaraRadera
  2. Hmm, intressant tanke. Har aldrig varit mycket för matematik, men det kan nog vara på sin plats med lite räknande här. Nu fick jag något nytt att fundera på, tack för det!

    SvaraRadera