lördag 18 april 2009

Hållbar livsstil

Nu har jag haft ett prylfritt liv i 5 dagar. Kan inte säga att det känns särskilt svårt ännu, men det är ju 360 dagar kvar! Naturligtvis inser jag att mitt lilla projekt på intet vis betyder att jag nu lever ett hållbart liv. Jag bara skrapar lite på ytan och knappt det. Jämfört hur man har det i andra delar av världen så är det dessutom rent löjligt att tänka sig att jag ens skulle ha några problem under det här året, så mycket prylar och kläder som jag har. Jag hoppas dock att det här året ska föra med sig att jag ser över min livsstil i stort och även gör en del förändringar som inte ligger inom det prylfria årets ram. Eftersom jag arbetar heltid med miljöfrågor är jag intresserad av frågan om en hållbar livsstil och har gjort och gör en del försök att leva som jag lär. Jag köper mycket ekologiskt, jag har bytt alla lampor till lågenergi, jag försöker använda bilen så litet som möjligt osv. Det finns dock mycket kvar att göra, kanske framför allt på matsidan. Min ambition är att köpa mer närproducerat, mindre halvfabrikat och mindre kött. Kanske skulle vi börja med en vegetarisk dag i veckan? Inga problem för mig och maken, men det blir nog svårt att sälja in till barnen. Det blir till att börja leta efter vegetariska recept som skulle kunna falla dem på läppen. Jag gör också en del halvhjärtade försök att införa en fiskdag i veckan. Det går sådär. Maken är inte förtjust i fisk och jag är dålig på att laga den. Barnen gillar fiskpinnar (förstås) och fiskbullar men inte mycket annat.

Jag såg att en annan prylvägrare fick kritik för att hon läser tidningar i pappersformat. Den som klagade menade att det går åt mycket papper för att framställa tidningar och att hon borde läsa tidningarna på webben. Den sortens miljötalibaner menar jag gör mer skada än nytta. Om vi ska komma någonvart med miljöproblemen kan det inte bara vara en fåtal frälsta som är med utan även "vanligt folk" måste engageras. Det gör man inte genom att tala om för dem att de inte får läsa sin morgontidning. Sånt skapar bara onödiga skuldkänslor och motstånd. Det finns redan så mycket fördomar om att ett miljövänligt leverne skulle vara tråkigt och beige. Visst finns det en poäng med att spara papper men jag tycker inte man kan säga att folks tidningsläsning tillhör de stora miljöproblemen här i världen. Den hållbara livsstilen måste framstå som ett önsvärt alternativ! Ett lika bra liv som det vi har eller bättre. Annorlunda men inte sämre. Då kan vi inte börja med att hindra folk från att göra allt det som de tycker om, t.ex. läsa sin morgontidning. Vi måste välja våra strider och skapa inbjudande alternativ!

5 kommentarer:

  1. Hållbar livsstil med mer tidskrävande mat, färre halvfabrikat? Hänger det ihop? Men vad är hållbar mat? Vilka perspektiv ska man hålla sig till? Hälsningar från en som funderar på sin kammare...

    SvaraRadera
  2. Kanske något för dig?

    http://www.flatokajak.com/Loh_webb.htm

    SvaraRadera
  3. Ytterligare ett boktips: "Rensa i röran" av Karen Kingston. Med tanke på garaget...

    SvaraRadera
  4. Tack för tipsen! Kajak-tipset verkar helt sagolikt, det måste jag undersöka närmare. Ska också tipsa maken om boken. Kan ju inte köpa den, men den finns säkert på bibblan.

    SvaraRadera
  5. Hej,

    "Rensa i röran"-boken har jag om du vill låna!

    Kollegan

    SvaraRadera