lördag 6 juni 2009

Eco Queen - bra eller dålig tidning?

Jag har nämnt tidigare att jag är tidningsnarkoman och att jag nu försöker byta ut en del tramsiga tidningar jag tidigare läst mot sådana med mera vettigt innehåll. En tidning som jag läst några gånger och är ganska kluven till är Eco Queen. Den är ganska ny på marknaden och liknar de vanliga månadsmagasinen men har ekovinkel. Reportagen handlar till största delen om mode, inredning och skönhetsvård. På snart sagt varenda sida finns det tips på grejor som man kan köpa, vilket inte känns särskilt hållbart. Rubrikerna på reportagen är t.ex. ”Eco-shopping”, ”Eco-chic” eller ”Eco-snygg”. Köplusten triggas precis som i de traditionella magasinen. Å andra sidan visar man en mera hållbar väg att shoppa genom att handla ekologiskt eller second hand. Här blir det också tydligt att tiden när ekologiska kläder var beiga och trista är förbi; kläderna på modebilderna är ursnygga! Ska man nu ändå shoppa så är det ju bättre att köpa miljömärkt/ekologiskt eller second hand än att köpa kläder av besprutad bomull t.ex. Naturligtvis hade det varit bäst att inte alls köpa sådant man inte behöver och därför borde man kanske bojkotta tidningar som Eco-Queen. Risken med ett sådant förhållningssätt är att man skrämmer bort shoppinglystna människor och stärker deras fördomar om att ett hållbart liv är ett tråkigt liv. Jag vet inte hur man ska förhålla sig här, men det tål helt klart att diskutera.

Jag berättade för några veckor sedan att jag ville läsa boken ”Växla ner” av Karin Lilja men att den inte fanns på biblioteket och inte heller att köpa begagnad eftersom den är alldeles ny. Mest för syns skull skickade jag in ett inköpsförslag till biblioteket men hade inga större förhoppningar om att det skulle hända något inom överskådlig tid. Jag hade bestämt mig för att köpa boken eftersom jag kände att den hade något viktigt att lära mig och jag får köpa böcker som känns viktiga för min utveckling och inte finns på biblioteket. Det var emellertid något som tog emot och jag köpte den inte, tänkte att det ordnar sig nog, den kanske dyker upp. Nu har den dykt upp! På biblioteket! Antingen hade de redan tänkt köpa den eller så gjorde mitt förslag susen. Den var till och med redan utlånad. Jag har dock lagt in en beställning så snart dyker den upp på ett bibliotek nära mig. Hurra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar