fredag 5 juni 2009

Sommarfunderingar

Det är hårt att vara prylstoppare när butikerna svämmar över av fina sommarkläder, rara små saker till sommarstugan och nya intressanta böcker. Nästan varje dag ser jag sommarklänningar i skyltfönsterna i stan som känns otroligt lockande. Igår såg jag dessutom ett par jättefina röda lädersandaler som ropade på mig med hög röst. Än så länge har jag hållit emot utan större ansträngning dock; jag noterar att den där skulle jag gärna köpt men jag är långt ifrån att faktiskt göra det. Jag har alltså lyckats ganska bra med att omprogrammera min hjärna till icke-köpande . Var på Åhléns med en kollega häromdagen för att köpa badbyxor till sonen som växt ur sina (barnen omfattas inte av köpstoppet). Hon berättade då att jag faktiskt har smittat henne en smula; hon ser mer kritiskt på sina inköp nuförtiden och frågar sig om de verkligen är nödvändiga. Det tyckte jag var väldigt uppmuntrande att höra; dubbel nytta med mitt lilla projekt alltså.

En av orsakerna till att jag inte faller till föga och köper den där sommarklänningen eller de där sandalerna är förstås det faktum att jag har pratat vitt och brett om mitt köpstopp för alla jag känner. Det i kombination med den här bloggen sätter ju press på mig: det skulle vara en nesa utan dess like att ge upp eller att börja fuska. Naturligtvis skulle jag kunna köpa saker i smyg men då skulle jag nog inte kunna se mig själv i spegeln. Ånej, här ska kämpas! Till sista blodsdroppen!

Ett eldprov kommer när jag om en månad åker på en konferens till Namibia. Där finns så mycket underbart hantverk som man vill lägga vantarna på! Nu har jag ju redan varit där nere två gånger det senaste året och köpt en del fina saker (före köpstoppet alltså) så jag får väl tänka på det jag redan har där hemma när suget sätter in. Få se hur det går…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar