tisdag 2 juni 2009

På resande fot

Har inte bloggat på ett tag nu på grund av två tjänsteresor efter varandra + strul med min uppkoppling. Nu är jag emellertid lyckligt och väl hemma igen och har fått kontakt med omvärlden. Den sista veckan har jag befunnit mig i den kungliga hufvudstaden tillsammans med en delegation från Namibia. Det var en spännande upplevelse på flera sätt. Dels var det roligt att se Sverige och Stockholm med namibiska ögon och dels var det en märklig känsla att vara turist i sitt eget land. Jag är ofta i Stockholm för att gå på olika möten eller delta i konferenser, men detta vara faktiskt första gången jag besökte Stockholm som turist. Meningen med besöket var att den namibiska gruppen skulle lära sig mer om Sverige och om vår huvudstad, som en inledning på det treåriga samarbetsprojekt som vi nu inleder. Besök på stadshuset och i riksdagen för att lära sig mer om hur Sverige styrs varvades med vaktavlösningen på slottet och en historisk tur i Gamla stan. Jag rycktes med i turiststämningen och hade det inte varit för mitt köpstopp så hade jag förmodligen avslutat resan med att köpa en svindyr dalahäst i en souvenirbutik! Nu fick jag nöja mig med att följa med mina namibiska kollegor på deras shoppingturer runt stan på lediga stunder. Det mesta var naturligtvis väldigt dyrt med namibiska mått mätt (även med svenska skulle jag vilja säga), men en del presenter att ta med hem blev det ändå.
Förutom köpstoppet har jag ju även gjort ett hälsoryck och går på GI-kost sedan några månader tillbaka. När jag är ute och reser, även i Sverige, så förvånas jag över hur lite GI-tänket har slagit igenom i butiker och restauranger. Försök hitta något på Pressbyrån som du kan ha med dig att äta på resan! Det är mackor, mackor, mackor samt pastasallader. Det slutade för min del med en smoothie, en banan och lite nötter. Helt OK mellanmål men som lunch känns det lite klent. Samma sak när man ska äta något snabbt på stan. Korv med bröd? Ja, om du skippar brödet. Samma sak med hamburgare, eller gyros, eller falafel, eller… Hur kul är det? Det här GI-tänket tvingar en att bli uppfinningsrik. Jag har numera med mig lite snacks i ryggan som jag tar till när det kniper. Nötter, frön, torkade bär och torkad frukt (se upp för socker), mörk choklad m.m.. När jag bor på hotell går jag och köper t.ex. skinka eller räkor, ost, paprika, frukt och bär som jag lägger i minibaren och sedan kan jag duka upp en liten trevlig och nyttig buffé på kvällen när jag ligger och zappar på TV:n och blir sugen. Klart bättre än förut när jag åt ostbågar och skumbananer!

På köpfronten annars inget nytt. Jag har inte köpt något, inte heller har jag haft något större köpsug. Min plånbok har gått sönder, blixtlåset till myntfacket har gett upp. Jag vet inte riktigt hur detta ska lösas, kanske det ligger någon överbliven plånbok någonstans i gömmorna? I väntan på att jag kommer på något så har jag mynten i fickan och det går bra det också!

4 kommentarer:

  1. Hej. Eva här. Nu försöker jag igen att kommentera. Man ska välja en profil och sånt håller jag mig nog inte med. Jag kände inte igen mig i någon av valen i alla fall.
    Nå: Vad shoppade namibierna när de fick chansen att gå lös på utbudet i Stockholm. Vad har vi för prylar som de tyckte var begärliga? Älgar i plysch? Paraplyer? Fleecetröjor?
    Och vad gäller maten: Så har jag haft det i 30 år. Försök att få ett vettigt vegetariskt mellanmål eller på språnglunch i Varberg om du inte tycker att det duger med ett kexchoklad!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Kul att du hittade hit till slut! Vad namibierna köpte? Inga dalahästar vilket jag hade förväntat mig. Däremot blev det en del t-shirts och sweatshirts i souvenirbutiken vid kungsan. Det blev också en väska med Stockholm-tryck, lite bijouterier, muggar och pennor. En ville ha en svensk vimpel och blev jätteglad när en kollega hittade en i en butik. Någon ville till Adidas-butiken och köpte där utan att blinka en golftröja för 700 spänn! Jag kände mig lite dum, på något sätt hade jag förväntat mig att de knappt skulle ha råd att köpa någonting. De var dock chockade över att en öl på krogen kostade över 50 spänn, hemma betalar de ca 10 kronor.
    Vad gäller maten så har jag nog inte insett att det är likadant för vegatarier. Jag krälar i stoftet och ber om ursäkt! Det är ju ännu mera vansinningt, vegatarianer har ju faktiskt funnits väldigt mycket längre än GI-muppar!

    SvaraRadera
  3. Hej igen!
    Jag vet att det heter vegetarianer. Det blev lite bråttom där...

    SvaraRadera
  4. Ack detta stoftkrälande! Det finns behagligare motionsformer. Och hur är det med GI-värdet på stoft? Lägg av!

    När H och jag var i London för några år sedan slogs jag av att i detta pudding-och fischandchipsland så fanns det överallt vettiga fikaalternativ. Fruktbitar i mugg, wraps med humus och andra goda veggeröror, yughurtar, sallader i tamedförpackningar och liknande. DEt kanske bara var i megastorstaden London med sin multikultur, men just när man är på turistande fot (och mage) och inte har sitt eget kylskåp på cykelavstånd är det jättebra. När jag vinner en miljard ska jag öppna en kedja med vettig fika. Har en del recept klara redan.
    Annars får man nästan ha med sig kylväska, bestick och matsäck så fort man rör sig ute. Härligt spontant.../Eva
    Det går visst bara att vara anonym här. Ska jag skriva namn måste jag ha en webbadress också och det har jag inte.

    SvaraRadera