torsdag 25 juni 2009

Nya kläder - fast gamla

Bältesproblemet är löst, på flera sätt kan man säga. Tack Loppan och andra som erbjudit sin hjälp men det behövs inte. Så fort vi kommit hem från Stockholm ringde jag i nöd till min gamla mamma (vem annars?) och hon hade förstås ett skärp som jag kunde låna. Krisen avvärjd! Samma dag fick jag en snilleblixt och gick upp till min garderob på övervåningen där jag förvarar sådant som jag sällan använder men inte kan förmå mig att slänga ut. Jag gjorde ju ett liknande hälsoryck för kanske 8 år sedan och gick då ner 15 kilo. Den gången hade jag inget prylstopp utan köpte en hel del nya kläder. Tyvärr gick jag långsamt upp alla kilona igen och fick så småningom byta tillbaka till mina gamla kläder, men kanske mina ”skinny jeans” fanns kvar? Om de gjorde! Jag hittade inte mindre än fyra par jeans, två svarta och två blåa, vanlig lång modell och capri-modell för sommaren. Dessutom hittade jag ett gäng toppar som jag glömt att jag hade men som jag nu kan ha igen. När jag provade jeansen så passade de i alla fall nästan, ett par kilo till så sitter de perfekt! Hurra! När jag ändå var igång så satte jag igång med att prova gamla klänningar som jag inte kunnat ha på länge och nästan alla satt som en smäck! Mina förhoppningar om att kunna shoppa i min egen garderob pga. viktminskningen har alltså besannats. Det ska verkligen bli jätteroligt att kunna använda alla mina ”nygamla” kläder i sommar! Det enda som stör mig är hur jag har kunnat köpa så mycket klänningar. När hade jag tänkt att ha dem? De känns för fina för att ha till vardags och hur ofta går jag egentligen på fest nu för tiden? Jag har helt klart ägnat mig åt ett ganska besinningslöst shoppande utan att fundera en minut på vad jag skulle ha grejorna till. Läskigt!

Jag besökte min massageterapeut häromdagen för att diskutera mina höftproblem. Jag vill gärna kunna jogga men har inte kunnat göra det på åratal pga höftsmärtor. Istället promenerar jag i rask takt men det är helt enkelt inte samma sak; jag vill springa! När jag ser folk springa förbi mig i spåret så blir jag jätteavundsjuk och får en massa onda och lågsinta tankar om att lägga krokben för dem (jag är hemsk, jag vet!). Jag har varit hos sjukgymnast och läkare och bland annat fått specialgjutna iläggssulor och akupunktur på korsan och tvärsan men inget har hjälpt. Folk har sagt åt mig att ge upp och nöja mig med promenader men jag har varit envis; jag vägrar att acceptera att jag aldrig ska kunna springa mer! Nu vände jag mig till Johan, min massageterapeut sedan länge, och en mycket klok man. Sista strået så att säga. Johan testade en massa saker, skrev noll på det mesta och skakade på huvudet. Sedan kom domen: ursvaga muskler i bålen! De är nästan helt lealösa tydligen och orkar inte hålla emot när jag springer, vilket de gör automatiskt på de flesta människor. Iläggssulorna är bra eftersom jag är en s.k. överpronerare, men de hjälper inte helt; de inre bukmusklerna måste tränas upp. Han lovade inga under, det krävs mycket träning och envishet för att ändra ett felaktigt rörelsemönster, men han tyckte att vi skulle försöka. Han ska hjälpa mig i början tills jag har hittat rätt muskler och rätt teknik, sedan ska jag kunna träna själv hemma. Yippi!

Till att börja med ville Johan att jag skulle köpa en bok som precis kommit ut som handlar om den här sortens problem och som ger tips och hjälp med träningen. Vi bestämde att jag skulle läsa den över sommaren och i höst börjar vi med träningen! Då dök ett prylstoppsproblem upp: den finns inte på biblioteket! Jag resonerade med mig själv fram och tillbaka: jag ska ju inte köpa böcker…fast den här räknas ju nästan som medicin…eller? Jag bestämde mig för att lämna ett inköpsförslag på biblioteket och ge det en chans, annars skulle jag köpa den. Sagt och gjort, igår skickade jag in ett inköpsförslag och beredde mig på att vänta. Idag slog det mig att jag kunde mejla biblioteket och fråga om de kunde ge besked om huruvida de tänkte köpa den eller inte. Då skulle jag ju få klart besked. Jag mejlade imorse och i eftermiddags kom det ett svar: vi har beställt boken och reserverat den för dig. Jag trillade nästan av stolen! Malmö stadsbibliotek – I love you!

2 kommentarer:

  1. Vad heter boken? jag kan inte heller springa...

    SvaraRadera
  2. Boken heter "Konsten att äta, träna och må bra." och den är skriven av Paul Check. Den finns på Bokus om du vill köpa den. Lycka till!

    SvaraRadera