lördag 16 maj 2009

Saker som går sönder

Många har undrat hur jag gör med saker som jag använder och som går sönder. Får jag köpa nya? Svaret på den frågan är nej, helst inte, om det går att lösa på annat sätt. Nu har jag faktiskt råkat på mitt första problem av det slaget. Min älskade ryggsäck som är med mig varje dag, överallt, har börjat gå upp i sömmarna. Det är en pryl som jag verkligen behöver, där har jag allt från laptop till lypsyl. Den är med mig på mina jobbresor, oftast fullproppad (kanske därför den börjar gå upp i sömmarna) och på semestern och alla arbetsdagar däremellan. Jag kan alltså inte klara mig utan den. Men att köpa en ny – nej, det måste gå att lösa på annat sätt.

Som jag tidigare vittnat om har jag tummen fast förankrad mitt i handen; jag kan inte sy i en knapp utan att börja svära och leva om. Tråden trasslar sig, knuten går upp och jag sticker mig ofelbart i något stackars finger. Icke desto mindre tänkte jag göra ett tappert försök att laga ryggsäcken själv. Jag föreställer mig någon slags hard core variant av sömnad, där jag använder dubbel, stark tråd och tät söm. Det lär inte bli vackert men who cares! Om inte det håller så får jag väl leta upp en skräddare eller skomakare som kan laga den åt mig. Att köpa tjänster är ju tillåtet!

Ett värre problem kan det möjligtvis bli om mina blåjeans ger upp innan prylfria året är till ända. Jeans har ju en benägenhet att slitas i grenen och det kan bli trixigt att laga. Men det kanske inte är några problem för en duktig skräddare? Ett annat problem av mera positiv art är att jag faktiskt har gått ner 8 kilo på grund av mitt hälsosammare leverne och jag planerar att gå ner ungefär 6 till. Redan nu börjar jeansen hänga löst, igår fick jag leta upp ett gammalt skärp som låg bortglömt (!) längst ner i strumplådan. Vad gör jag om jag faktiskt inte kan ha mina byxor längre? Nåja, den dagen den sorgen/glädjen. Kanske kan jag ha några av barnens avlagda? De två tonåringarna är ju faktiskt större än jag nu. Annars finns ju alltid second hand. Om inget av det funkar så kanske jag ska slå till på ett par ekologiska jeans. Det har jag varit för snål att köpa innan; de jag har sett har kostat runt tusenlappen och jag har bara inte kunnat med att lägga så mycket av familjens gemensamma budget på ett par byxor. Men nu när jag inte köper något annat så kanske…men det får bli den absolut sista utvägen i så fall, jag ska ju INTE köpa nytt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar